TOEKA 2

Toeka 2 wil de sfeer, de veiligheid en het vertrouwen in elke klas en op elke school positief ondersteunen opdat de kinderen zich op sociaal en emotioneel vlak optimaal kunnen ontwikkelen. Doorheen verhalen en activiteiten ontdekken de kinderen zelf hoe ze samen aan een warme sfeer kunnen werken.

vrijdag 19 november 2010

Toeka in hogere sferen

Woensdag 17 november en vrijdag 19 november was Toeka er weer.
Hij wachtte ons op in de turnzaal. Hij was zijn afspraak niet vergeten..
Alle klassen hadden beloofd om samen op zoek te gaan naar “sfeer” want
dat was het waar Toeka naar op zoek was.
En sfeer was er hoor!
Dat kwam natuurlijk ook door het peter/meterschap. Elke leerling van het 1ste, 2de en 3de leerjaar heeft nu een meter of peter uit het 4de, 5de of 6de leerjaar . In de toekomst gaan de meters en peters voor hun pete- of metekind verhalen vertellen, voorlezen of samen iets doen.
Nu was het de bedoeling samen aandachtig te luisteren en flink mee te doen.
Er werd weer gezongen en gedanst. Maar er werd vooral veel verteld aan Toeka.
Alle klassen kwamen om beurt op het podium vertellen en tonen hoe zij in de
voorbije maand gewerkt hadden aan sfeer.
Toeka vond het echt super en de felicitaties vlogen rond onze oren.
De peutertjes hadden prachtige glazen sfeerlampjes geknutseld om hun klasje knus en warm te maken. De kleuters van 1A speelden het taalspel “Een mond vol lieve woordjes” om elkaar blij te maken en de kleuters van 1B maakten zelf placemats om samen gezellig hun koekjes op op te eten.
De kleutertjes van de 2de kleuterklas wasten samen met veel schuim en belletjes sokken. Heerlijk om te zien hoe er werd genoten van al dat gespetter. In de 3de kleuterklas werden sprookjesachtige lampions en herfstslingers gemaakt met gedroogde herfstblaadjes om een pure herfstsfeer te scheppen.
De leerlingen van 1A maakten voor zichzelf een leuk naamkaartje met het portret van Toeka erop en ook knutselden ze een ander kostuum voor Toeka met herfstbladeren.
In 1b werden sfeervolle verhalen voorgelezen die dan daarna muzikaal werden uitgebeeld.
Een uurtje samen spelletjes spelen maakte de sfeer nog beter.
Omdat kleuren voor sfeer kunnen zorgen, hebben ze in het tweede leerjaar hier vooral rond gewerkt. De kinderen hebben kleuren gemengd. Daarna hebben ze bij elke kleur een gevoel geplaatst.
Vanuit dat idee hebben de kinderen een zelfportret getekend.
In het 3de leerjaar lag de klemtoon op samen realiseren.
In 3A werd het “Fata-morgana-spel” gespeeld onder een grote parasol, goed beschermd voor de regendruppels. Samen moesten de leerlingen 4 liedjes zoeken waarin het woordje “samen” voorkwam. Die werden dan voor elkaar gezongen. De lievelingsknuffels mochten ook mee naar de klas op voorwaarde dat ze goed mee volgden tijdens de lessen.
In 3B werd er samen gebouwd aan een grote puzzel. Elk kreeg een puzzelstuk om te kleuren en te versieren. Daarna werden alle puzzelstukken samen gelegd tot een mooi schilderij.
In het 4de leerjaar werden er “Smileys” geknipt en versierd. Handig om jezelf even op te kikkeren als de sfeer wat minder is. Zij brachten voor de hele zaal ook de “Vogeltjesdans”
om samen eens heerlijk uit de bol te gaan.
In het 5de leerjaar schreven de leerlingen voor elkaar complimentjes, die dan op een persoonlijke poster werden samengebracht en afgedrukt. Fijn om te weten dat anderen je kwaliteiten weten te waarderen. De poster kan een troost zijn als het soms eens moeilijk gaat. De zesdes gingen op zoek naar een passende en sfeervolle naam voor hun klas.
6A koos als naam “De Pleziertjes” en 6B “De Toffe Sfeermakers”.
Elke klas ontwierp ook een logo passend bij de gekozen naam. Dit schooljaar willen ze echt voor sfeer gaan.
Na alle voorstellingen werd er al zingend afscheid van Toeka genomen. In januari 2011
Zien we Toeka terug. Nu gaat hij Sint en Kerst vieren in Tissertof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten